tirsdag 7. oktober 2014

Likestilling og kjønnsroller


Hei kjære lesere! Temperaturen her i India er nesten uutholdelig. Det er 32 grader, men fukten i lufta, klamheten fra alle menneskene og eksosen gjør det hele ganske overveldende. Hadde dette vært Norge, ville det ikke vært noe problem å bytte fra langarmet genser til en luftig singlet. De Indiske jentene har nulltoleranse på dette temaet, så jeg tenker det ikke er så lurt å skille seg enda mer ut. Som hvit får man nok oppmerksomhet.

Mange i India mener at jentene som blir voldtatt har seg selv å takke. “Hvis jenta er respektabel, da er det ikke hennes feil. Da blir det riktig å ilegge gutten all skyld og dømme han til straff, det gjør da også eldrerådet. En jentes plikt er å studere eller arbeide flittig og hjelpe til med arbeidet hjemme.”- http://www.nrk.no/verden/_-indiske-jenter-ma-skylde-seg-selv-1.10897738.
Da jeg og de andre norske studentene tok bussen fra skolen til parken i dag, kom det over meg at det var veldig få jenter der. Jeg delte det med andre og da vi telte var det totalt 23 personer på bussen og kun fire var jenter. Det var merkelig, tenkte jeg og lurte på om det var en spesiell grunn til dette. Nå har vi akkurat kommet inn på rommet igjen, og jeg sitter på sengen og søker på internett. Det var over 50 artikler som omhandlet kvinner og jenter som har blitt voldtatt på bussen! Jeg hadde ingen anelse at kvinnediskrimineringen i India var så voldsom. Dette får meg til å tenke på hvor utrygg jeg hadde følt meg, hvis jeg var en indisk jente.

Ishita Kaul jobber aktivt for å endre kvinners situasjon i landet. Foto: SOS-arkivDette temaet er utrolig interessant og viktig, så jeg tok rett og slett en telefon til Ishita Kaul som er utdannet ved St. Stephens Collage i New Delhi og har en mastergrad i utviklingsstudier fra Universitetet i London. Hun jobber i SOS-barnebyer i New Dehli og jobber aktivt med å endre kvinners situasjon i landet. Mitt første spørsmål var om voldtektene i India får noen konsekvenser.
-Voldtekten før jul av en ung jente på bussen i Dehli har ført til masseprotester i India. Flere og flere får bøter, men i India er det per definisjon ikke voldtekt hvis en klinisk test viser at kvinnen er såkalt ”tilvennet til sex”. Vi må ikke bare gjøre noe med de kvinnefiendtlige holdningene, men også med lovverket, sier Ishita bestemt. 
-Jo, du skjønner vi i SOS- barnebyer arbeider med å si i fra til myndighetene om problemene mange jenter har nettopp å grunn av deres u konkrete og ikke alvorlige konsekvenser av voldtekt og andre kjønnsdiskriminerende handlinger. En høy prosentandel av kvinner i India blir også misbrukt av en bror, far eller andre i familien og det kommer til å fortsette hvis vi ikke stopper dette med den gang.
-S
amfunnet i India har endret seg mye i riktig retning. Kvinner blir mer respektert enn før og særlig i de urbane områdene har kvinner blitt mer politisk interesserte. De har fått mer rettigheter i samfunnet og kan be om skilsmisse og gifte seg på nytt. Flere steder i India har man også begynt å drive målrettet arbeid mot lokalsamfunnet for å lære barna om jenter og kvinners rettigheter, forteller hun ivrig.
Før i tiden hvis en kvinne fødte en jente, var det ikke uvanlig at faren tok liv av henne i den hensikt av å ville ha en gutt. Den tankegangen at gutter er mer verdt en jenter har eksistert i årevis og også den dag i dag. Det koster mer penger å gifte bort jenter og dermed taper familien mer. Gutter er ment for å ta utdanning og tjene inn penger til familien. I dagens samfunn er det heldigvis mer vanlig for jenter å ta utdanning, enn det var før, men i de mer fattige byene i India har det ikke skjedd mye forandringer og kjønnsrollene er fortsatt ekstreme.

Livet for oss jenter i de fleste andre land er nokså annerledes, takk og lov. Hjemme i Norge trenger man ikke å passe på hva man har på seg eller sier på samme måte som man hadde måttet i et land som India. Merker at det kommer over meg litt hjemlengsel her jeg sitter og tenker på vårt fredelige og nesten helt likestillende land. Hvor vidt det er full likestilling mellom kjønn i Norge, kan vi ta en diskusjon om i et annet innlegg, hvis dere orker å lese om det også. ;)

Demonstrasjon, foto: Mongkhonsawat Luengvorapant/Oxfam - lisens: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/deed.en - bildet har blitt beskjært
 



-J.Ø

Kilder
https://snl.no/Likestillingspolitikk_i_India
http://www.daria.no/skole/?tekst=13067
http://forentenyheter.elevavis.no/?artID=23&navB=1
http://www.sos-barnebyer.no/innsikt/utdanning-og-likestilling/likestilling-/tar-aldri-bussen-i-delhi
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/india/renholder-mistenkt-for-voldtekt-mot-fireaaring/a/10126654/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar